کسی که هدیه ی خداست به خاتم النبیین، آیا ما قدرت درک عظمت او را داریم؟

بیانات آيت الله العظمی وحيد خراساني دام ظله به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها


هر شخصیتی معرفتش به دو امر است: یکی مبدأ، دوم منتها.
روایات در مبدأ و منتهای صدیقه کبری محتاج به سند نیست؛

چون در حد تواتر اجمالی است،

علاوه، مشتمل بر صحاح و موثقات است از منابع عصمت.

بحث مبدأ خلقت آن حضرت و منتها، هنگام وَبَرَزُوا لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ .

این دو جهت بهت انگیز است، و ما به یک روایت اکتفا می کنیم

که شیخ صدوق -اعلی الله مقامه- در معانی الاخبار ذکر کرده.

عمده درایت این روایت است، فقه این حدیث است.

حدیث مشتمل بر مبدأ خلقت آن حضرت و منتهای امر اوست.

متن حدیث باید خوانده بشود:


عن أبي عبدالله، عن آبائه علیهم السلام،

قال رسول الله صلی الله علیه وآله:

خلق نور فاطمة قبل أن يخلق الأرض والسماء ،

مبدأ خلقت این است.

مقدّم بر خلق تمام سماوات و ارضین و کهکشانها و ثوابت و سیّارات،

خلقت این قدّیسه عالم است.

آیا گوهر وجود او چه گوهری است؟

خلق نور فاطمة قبل أن يخلق الأرض والسماء .

حالا آن قبل چه اندازه بوده لا یعلم الا هو.


فقال بعض الناس : يا نبي الله! فليست هي إنسية ؟

این سؤال طرح شد: اگر خلقت مقدم بر خلق تمام عالم ماده است،

پس این مخلوق انسیه نیست، انسان نیست، گوهر دیگری است؟

جواب آن حضرت این است…

فقال بعض الناس : يا نبي الله! فليست هي إنسية ؟

فقال : فاطمة حوراء إنسية ؛

صورت، صورت انسان است ولی سیرت، آن باطن وجود، حوراء است.

در مرحله تقدس از تمام عوارض این عالم است.
قالوا : يا نبي الله! وكيف هي حوراء إنسية ؟

باز این سؤال طرح شد: چگونه او حورای انسیه است؟

در این جا تعبیر عوض شد و عمده این است.

آنچه محیر العقول است، این است: اول مجهول بود،

خلق نور فاطمه، در اینجا معلوم شد. بیان خاتم نکته مهمش اینجاست:

قال : خلقها الله عز وجل من نوره -

اینجاست حیرة الکمل- خلقها الله عز وجل او را از نور خود ذات قدوس.

این را کسی می فهمد که سوره نور را بفهمد، بعد بفهمد:

اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ.

تفسیر شده آن مشکات به صدیقه کبری.

او را از نور خودش آفرید قبل از خلق آدم.


فلما خلق الله عز وجل آدم عرضت على آدم -

این قرآن بطونی دارد وَعَلَّمَ آَدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا –

عرضت على آدم .


قيل: يا نبي الله! وأين كانت فاطمة ؟

این سؤالات کاشف از درک سائلین است.

وقتی خلقت قبل از سماوات و ارض است پس مکان فاطمه کجا بوده ؟

وأين كانت فاطمة ؟ قال : كانت في حقة تحت ساق العرش؛

جایگاه او در حقه ای بود زیر ساق عرش رحمان. این هم مکان و محل او بود.


بعد سؤال شد… این سؤالات کاشف از اسراری است.

قالوا :يا نبي الله! فما كان طعامها ؟ آیا طعام او چه بود؟

بعد فرمود: التسبيح والتقديس والتهليل والتحميد .

قوت او این چهار امر بود:

تسبیح خدا، تقدیس خدا- فرق بین تسبیح و تقدیس بسیار عمیق است-

بعد باز تهلیل خدا، نهایت امر تحمید . آن مکان! این طعام!


فلما خلق الله عز وجل آدم وأخرجني من صلبه وأحب الله عز وجل أن يخرجها من صلبي؛

محبوب خدا این بود که این نور از صلب من خارج بشود،

جعلها تفاحة ، همه اش منتسب به خدا است بدون وساطت،

جعلها تفاحة في الجنة وأتاني بها جبرئيل فقال لي:

… کیفیت جریان امر این است:

فقال لي : السلام عليك ورحمة الله و بركاته… يا محمد! إن ربك … إن ربك يقرئك السلام؛

خدا به تو سلام می کند،

قلت : منه السلام وإليه يعود السلام ،

قال : يا محمد! إن هذه تفاحة - تعبیر این است، عبارات اشاراتی دارد،

الهدایا علی مقدار مهدیها- بعد تعبیر این است:

یا رسول الله نیست، به اسم خطاب است، به آن اسم خاص،

چون طرف ذات قدوس است، جبرئیل مبلّغ است.

إن هذه تفاحة أهداها الله عز وجل إليك من الجنة ؛

این سیب را خدا به تو هدیه داده ، یعنی چه؟

یعنی احدی جز تو شایسته این نبود؛

آن هم خدا به عنوان هدیه به تو داده.

کسی که هدیه ی خداست به خاتم النبیین،

آیا ما قدرت درک عظمت او را داریم؟

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.