چرایی لعن نفرستادن بر یزید (عليه اللعنة) ناگفته‌هایی از حقایق عاشورا تألیف: آیت الله سید علی حسینی میلانی (مد ظله العالی)

 

چرایی لعن نفرستادن بر یزید (عليه اللعنة)

 

 برخى از علماى اهل سنّت معتقدند كه يزيد را نبايد لعن كرد. وقتى از آنان می‌پرسيم كه با توجه به جناياتى كه يزيد مرتكب شده،
 چرا نبايد يزيد لعن شود؟

در پاسخ اين سؤال می‌گويند:

اگر يزيد لعن شود، مردم لعن را به «الأعلى فالأعلى»، بالاتر از يزيد خواهند برد و پاى كسانى به ميان خواهد آمد كه سزاوار نيست به آنان جسارت شود.

آرى، به ميان آمدن پاى خلفا در حادثه كربلا، ريشه در سقيفه دارد و از آن جا ناشى می‌شود كه مسلمانان در زمان عمر بن خطاب قسمتى از سرزمين‌هاى شام را فتح كردند.

يزيد بن ابی‌سفيان از طرف عمر والى آن ديار شد


و بعد از مرگ يزيد برادرش معاويه جانشين او گرديد


و پس از آن كه تمام سرزمين شام به دست مسلمانان افتاد،


او والى تمام سرزمين شام شد.


 عثمان نيز در دوران حكومت خود،


معاويه را در ولايت آن ديار ابقاء نمود.1


 آن‌هنگام كه عمر وى را والى شام نمود،


 ابوسفيان با خوش‌حالى به عمر گفت:


وصلتك رحم؛2
صله رحم كردى.


در نتيجه، همه كسانى كه معاويه را به آن مقام رساندند،

در اعمال خوب (اگر كار خوبى داشته باشد!) و بد او شريک هستند.

بنابراين خيلى واضح است كه سرانجام كارهاى معاويه به «الأعلى فالأعلى» می‌رسد؛

 يعنى با اندكى تأمّل و تفكّر در كارنامه او، اين سؤال‌ها مطرح می‌شود:

چه كسى او را به اين سمت منصوب نمود؟

و با چه هدفى معاويه را به منصب ولايت شام برگزيدند و… .


?1 . تاريخ مدينة دمشق: 59 / 55.
2 . الاستيعاب: 3 / 1417؛ أسد الغابة: 4 / 386؛ تاريخ مدينة دمشق: 65 / 251.

? ناگفته‌هایی از حقایق عاشورا تألیف: آیت الله سید علی حسینی میلانی (مد ظله العالی)

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.